Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Kaap De Goede Hoop

Onze laatste dag in Zuid-Afrika! Desondanks hebben we nog een heel programma voor vandaag, ons vliegtuig vertrekt pas om 00:30 uur. We kunnen wel uitslapen, we vertrekken om 09:00 vanaf ons hotel in Kaapstad. We rijden langs de kust van Kaapstad over de M6, rechts van de weg zien we de oceaan met hier en daar mooie strandjes, links van de weg grote woonhuizen tegen de helling van de berg aan gebouwd. We rijden naar het plaatsje Hout Bay. Hier is een mooi haventje, vanuit dit haventje maken we een kort boottochtje naar een rotseilandje wat vol ligt met zeehonden. De deining op het bootje is behoorlijk en minder geschikt voor mensen die gauw last hebben van zeeziekte. We vervolgen onze weg over de spectaculaire “Chapman Peak Drive”. Het is een weg vlak langs de kust en op een steile berghelling. De weg is een tijd lang gesloten geweest omdat delen van de weg waren weggeslagen door invloeden van de oceaan. Men heeft overwogen om de weg wel of niet te herstellen en weer open te stellen. We rijden door een stuk zwart geblakerd gebied, tussen de zwart geblakerde stuiken groeien echter wel kleurrijke bloemen. Enige tijd geleden heeft hier een erg grote bosbrand gewoed wat zelfs het Nederlandse nieuws heeft bereikt. We vervolgen de weg die nu meer landinwaarts ligt, het terrein wordt vlak. We zien in het veld veel witte keien liggen en daartussen bossen met witte bloemen en ontelbare struiken met de Zuid-Afrikaanse suikerbloemen. Het onderscheid tussen de witte stenen en de bossen met witte bloemen is op afstand slecht te zien. We naderen de ingang van het Natuurpark “Kaap de Goede Hoop”. Het is druk, dat zal wellicht komen doordat het zondag is. Aan het eind van het park ligt “Cape point Funicular”. De Kaap bestaat uit twee achterelkaar liggende toppen, de Lower point en de Upper point. Op Lower point hebben wij onze lunchmet uitzicht op de oceaan. De Upper point kun je bereiken met een kabeltram, maar je kunt ook wandelend naar boven. Vanaf dat punt heb je een geweldig uitzicht op de klippen en de oceaan. Na het bezoek aan “Funiculair point” zijn we naar de eigenlijke “Kaap de Goede Hoop” gereden. Dit is het meest zuid- westelijke punt van het continent Afrika, op deze bijzondere plaats hebben we een groepfoto gemaakt van de gehele groep. De naam Kaap de Goede Hoop ontleent zijn naam aan het feit dat in de tijd van de VOC het zo was dat als je dit punt per schip had bereikt, er een grote kans zou zijn dat je het verre Oosten ook zou bereiken. Na dit bezoek hebben we nog een broedplaats van pinguïns bezocht bij het plaatsje Simons’s Town. Na dit bezoek hebben we een FOX moment, onze reisleider Tjitte trakteerde ons op champagne, het was immers de laatste excursie die we gedaan hebben. Kees maakt van de gelegenheid gebruik middels een leuke toespraak, Tjitte en Toffeex te bedanken voor al hun goede zorgen, even daarna reikt Rita aan Tjitte en Tofeex een envelop met inhoud uit bijeengebracht door de hele reisgroep. Na dit gebeuren gaan we voor de laatste keer naar “Het Waterfront” in Kaapstad om daar gezamenlijk te dineren. Tegen 22:00 uur rijden we naar de luchthaven en nemen afscheid van Jan enWilma – zij blijven nog een paar dagen in Kaapstad ter gelegenheid van de verjaardag vanWilma morgen- Tjitte en Tofeex. Om 00:20 vetrekt ons vliegtuig zonder vertraging naar Nederland.