Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Kaapstad (Cape Town)

We zouden vanochtend naar de Tafelberg gaan, maar de top van de berg zit in de wolken en dan heeft het geen zin om daar naar toe te gaan. We hebben daarom eerst een stadstour gemaakt met de bus en naar een plaats gegaan waar ze met parasailing naar beneden gaan. Een uit onze groep, Marylou (dochter van Rita) heeft een duo sprong gemaakt. We hebben haar beneden met de bus weer opgepikt, ze kreeg een daverend applaus toen ze de bus weer binnen kwam. We rijden vlak langs het grote voetbal stadion waar Nederland tegen Uruqai heeft gespeeld in de WK. Wij vinden Kaapstad een mooie stad, down Town ligt of min of meer op het begin van een kaap in de oceaan en ingeklemd tussen de Tafelberg en enkele kleinere bergen. De kust is steil en woest. Down Town is niet chaotisch, er is wel veel verkeer maar de infrastructuur is heel goed. Verder is er veel groen, en de stad is schoon. Na de bus tour hebben we een stadswandeling gedaan, eerst door de botanische tuin, waar hele makke squarels (soort eekhoorntjes) je voor de voeten lopen, daarna een kathedraal bekeken en een markt. Rond de middag zijn we naar het “Waterfront” gegaan. In een beetje een stad aan zee heb je een “Waterfront”, dat is een centrum met heel veel restaurantjes, winkeltjes en een haven. Een groot deel van de terrasjes en looppaden is gebouwd houten steigers. Verder zijn er veel optredens van muziek en levende standbeelden die gaan bewegen als je hun wat geld geeft. Om 15:00 gaan we naar de aanlegsteiger van de catamaran die ons naar Robbeneiland brengt. De catamaran gaat super snel en deint behoorlijk. In iets meer dan een half uur brengt de Catamaran ons naar Robbeneiland. Op dit eiland worden we rondgereden in een bus, uiteindelijk bezoeken we de gevangenis waar Mandela jaren lang opgesloten heeft gezeten. We krijgen uitleg van iemand die hier zelf ook jaren lang opgesloten heeft gezeten. In deze gevangenis zaten vooral politieke gevangenen, mensen die verzet boden tegen de apartheid. Even na zessen varen we weer terug naar het “Waterfront”. We nemen met zes reisgenoten uit onze groep de taxi terug naar ons hotel.