Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Kaapstad, Tafelberg en Stellenbosch

Yesss!, de Tafelberg is in zijn geheel zichtbaar, dus we gaan naar de Tafelberg! Gelukkig want een bezoek aan Kaapstad is niet compleet als je de Tafelberg niet hebt gedaan.
De Tafelberg is synoniem met Kaapstad. Het is een hele markante berg van iets meer dan 1000 meter hoog en heeft een vlakke bovenkant. Omdat de berg zo dicht bij zee en down Town Kaapstad staat, is er een erg groot hoogte verschil. Als je naar Kaapstad rijdt zie je de berg al van grote afstand. Het is een van de topattracties in Kaapstad. De Tafelberg is alleen toegankelijk als de top niet in de wolken zit en er niet te veel wind staat. Een bezoek met veel wind is namelijk niet zonder risico. We gaan met een snelle kabelbaan naar boven. In elke gondel -er zijn er maar twee- passen circa 40 tot 50 mensen en is rond van vorm. Het bijzondere is dat de gondel precies één maal rond draait tijdens de vlucht naar boven. Op de Tafelberg zijn een aantal kleine wandelroutes uitgezet met schitterende vergezichten. Vanaf de berg kun je geheel down Town van Kaapstad zien inclusief het WK stadion en Robbeneilend. We vertoeven in totaal een kleine twee uren op de berg. Na het bezoek aan de Tafelberg gaan we naar Stellenbosch. Stellenbosch is bekend van de Zuid-Afrikaanse wijn. Eerst gaan we het centrum van het plaatsje verkennen. In dit plaatsje staat de oudste gebouw (soort schuur) van Zuid-Afrika en dateert van midden 18e eeuw. Na de middag gaan we een wijnproeferij bezoeken. We krijgen een rondleiding, daarna gaan we wijn proeven. We mogen vijf soorten wijn proeven, twee witte wijnen, twee rode wijnen en een geel kleurige wijn. De eerste vier vind ik niets, de laatste vind ik lekker maar is wel mierzoet, de naam van de wijn: “Noble Late Harvest”. Na de wijnproeverij gaan we nog naar een bijzonder winkeltje in Stellenbosch: “Oom Samie” een winkeltje met van alles en nog wat, zelfs tot gedragen korsetten aan toe. We kopen er het boekje Afrikaans met een knipoog. Op de terugtocht naar Kaapstad bezoeken we nog het “Taal Monument”. Op de terugweg naar Kaapstad komen we weer langs de Townships, in de verte zien we de Tafelberg al weer opdoemen. Morgen de laatste dag in Zuid-Afrika, we hebben nog een heel programma voor morgen. Morgenavond hebben we ons laatste diner met de gehele groep aan het “Waterfront”. Tegen middernacht vertrekken we vanuit Kaapstad.

Linda

Wat fijn dat jullie de tafelberg nog hebben kunnen doen!!
Geniet morgen nog maar heerlijk van jullie laatste dag met elkaar in Kaapstad! En dan zit het er al weer bijna op..

Xxx