Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Van Goudsthoorn naar Kaapstad

Vandaag gaan we naar onze laatste locatie van onze reis: Kaapstad! (Cape Town) Gisteren hadden we jammer genoeg een bewolkte dag. Vanochtend breekt de zon al heel gauw door, het belooft een prachtige dag te worden. We rijden via de R62 in westelijke richting, we rijden door de streek “Klein Karo”, links het bergmassief “Authentiek”, rechts de “Swartsberge”. We rijden vervolgens over de “Huisrivierpas”. Prachtig gebied met groene en bruine kleuren en daarboven de felle keur blauw van de lucht. De rit gaat verder door de bergen, we passeren het plaatsje Barydale en nemen daarna de “Tradouwpas”, hetgeen betekent, de vrouwenpas. We stoppen bij een uitzicht punt waarbij we uitzicht hebben op een kloof met een rivier. We passeren de plaatsen Suurbraak, Buffeljagersrivier, Swellendam. We verlaten de pas wegen en komen nu in een gebied dat mij doet denken aan Noord-Frankrijk met de heuvelachtige graanvelden, met dat verschil dat we rechts aan de horizon hoge bergen zien. We zien ook een paar bavianen in een graanveld. We stoppen in het plaatsje Riviersonderend om hier wat te kopen voor het middag eten. Er is een leuk bakkerswinkeltje en ik zie in de vitrine verschillende lekkere broodjes liggen, bij een stapeltje staat Bobotie, hey dat hadden we gisteren op de menu kaart staan bij het avondeten. Gelijk maar twee gekocht, heerlijk! Bobotie met daarom heen gewikkeld bladerdeeg. We vervolgens onze weg door het “Noordfranse” landschap waarvan de heuvels nu wat hoger zijn met af en toe wat bos er tussen. We zien ineens een struisvogel in een graanveld lopen. Kennelijk is dit de graanschuur van Zuid-Afrika, we zien een grote graanoverslag plaats met reusachtige silo’s. Via Stanford rijden we naar de kust, de plaats Hermanus. Dit is de beste plaats van de wereld om vanaf de kust walvissen te spotten. Het seizoen voor het spotten loopt eigenlijk tot en met september, ondanks het feit dat het seizoen is afgelopen voor het spotten hebben we er toch een aantal gezien, verbazingwekkend hoe dicht ze hier aan de kust komen. In het seizoen schijn je ze bij tientallen tegelijk te kunnen spotten. Op de boulevard loopt voortdurend iemand rond die op een hoorn blaast als er een walvis is te zien. Na de walvis spot gaan we via de R43 en de N2 richting Kaapstad. Links van ons zien we de reusachtige zee baai voor Kaapstad. We passeren enkele voorsteden, we zien links en rechts grote townships met de golfplaten onderkomens van de zeer arme mensen. Tegen 18:30 uur zijn we bij ons hotel aan de buitengrachtstreet.

Klaas en Rennie

Wanneer wordt het graan geoogst in Zuid Afrika.

Linda

Wat grappig dat er iemand op de boulevard loopt, om te toeteren als er walvissen zijn! Geweldig dat jullie ze nog hebben zien zwemmen.
Het einde van jullie reis is in zicht. Geniet nog maar lekker in Kaapstad!!
Xx

Harm

Rennie volgens mij waren ze daar al mee bezig want we zagen combinés rijden en vrachtwagens met graan bij de silo's, op zich is dat heel vroeg want het is hier voorjaar (vergelijkbaar bij ons met half mei) Maar winter met vrieskou heb je hier niet, dat verklaart wellicht de vroege oogst