Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Knysna

Vandaag verblijven we de gehele dag op onze prachtige resort “Knysna Hollow Country Estate” nabij het plaatsje Knysna. Knysna is een paradijsje in Zuid-Afrika. Het plaatsje ligt min of meer rond een meer wat via een nauwe doorgang in verbinding staat met de Oceaan. Aan weerszijden van de doorgang zijn twee hoge klippen, de “East Head” en de “West Head”. Het meer heeft twee langwerpige eilandjes. Het gebied is ontwikkeld naar Westerse norm, je ziet hier geen armoede. We kunnen vandaag vrij besteden, maar hebben de mogelijkheid voor twee excursies. In de ochtend kun je gaan walvis spotten op de oceaan, in de middag kun je met een boot een bezoek brengen aan de “Featherbed Reserve”. Wij kiezen voor het laatste, walvissen hebben we een paar jaar geleden nog gezien op Nieuw Zeeland, bovendien hebben we gisteren al een gezien vanaf de kust. ’s Ochtends hebben we heerlijk uitgeslapen, een laat en lang ontbijt genoten en geluierd op het resort. Jammer dat het vandaag bewolkt is, anders hadden we nog een duik kunnen nemen in het zwembad. Het is windstil en met een temperatuur van 19 oC is het goed toefen. Direct na twaalf uur vertrekken we naar het centrum van Knysna en wel naar het “Waterfront”. Het “Waterfront” is direct gelegen aan het meer, veel restaurantjes en winkeltjes. Hier hebben we een paar broodjes ge-eten. Tegen 14:00 uur zijn we naar aanlegsteiger van de boot gebracht die ons naar de “Featherbed Reserve” vaart. Daar aangekomen gaan we met een 4WD naar de top van de “West Head”, boven aangekomen kun je er voor kiezen om terug te wandelen (2 kilometer), of met de 4WD terug te rijden naar het beginpunt alwaar een leuke restaurantje staat wat tussen en om de bomen heen is gebouwd op de rand van het meer. Ik kies met een deel van de groep terug te wandelen onder leiding van een gids. Deze gids is een jongedame geboren in Londen maar op jonge leeftijd met haar ouders naar Zuid-Afrika gekomen, ze geeft een zeer duidelijke uitleg in het Engels. De uitzichten op het plaats Knysna, op het meer en op de East Head is adembenemend. Op de East Head zien we veel grote woonhuizen staan. Deze woningen zijn eigendom van veel vermogende mensen uit andere landen. De woningen staan voor het grootste gedeelte van het jaar leeg. Op de wandelroute zien we een verscheidenheid aan bloemen en kruiden.