Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Naar Port Elizabeth

We gaan vandaag naar Port Elizabeth, we vertrekken tegen 09:00 uur, dat betekent dat we het rustig aan kunnen doen. Even uitgebreid ontbijten en nog even contact met het thuisfront dankzij de redelijk goede Wifi op deze locatie. We zijn een uur verder als we de lange toegangsweg van het dorpje van onze locatie zijn uitgereden en weer aansluiting hebben op de N wegen. We rijden evenwijdig met de kustlijn. Voornamelijk op enige afstand en een aantal keren vlak langs de kust. We verlaten de Wild East Coast en rijden nu langs de Sun Shine Coast. De naam doet zijn eer aan, het weer is prima, zon en een temperatuur van circa 25oC We bereiken East-London, bij deze stad mondt een rivier uit in de oceaan. Dit is de enige rivier die tot 40 kilometer bevaarbaar is voor schepen, geen enkele andere rivier in Zuid-Afrika is bevaarbaar. We rijden verder naar het zuiden over de R72. Vanaf de weg zien we rechts ineens 3 giraffes lopen, even verder aan de linkerkant nog een en een aantal zebra’s. We komen nu in een wat andere omgeving, veel groen, het schijnt hier wel geregend te hebben de afgelopen weken. We zien nu veel grote vee- en landbouw bedrijven, volgens onze gids is dat allemaal privé grond. Vandaag geen echt spectaculaire dingen. Daarom vertel ik maar iets over wat andere zaken, bijvoorbeeld het eten. Het avondeten hebben we bij de meeste accommodaties gezamenlijk, meestal omdat de accommodatie in een afgelegen oord is gelegen. In die gevallen waarbij het hotel in een stad is gelegen hebben we de keus, in het hotel eten of een restaurantje opzoeken in de buurt. Het eten in het hotel is meestal in buffetvorm. Het buffet is prima, meestal mijd ik het vlees. Ik vind het vlees vaak taai of het bevat “harde delen” en dan haak ik al heel gauw af. Geen enkel probleem want er zijn veel salades die je zelf kunt samenstellen. Het uit eten is In Zuid-Afrika niet duur, voor een diner in buffetvorm (vooraf, hoofd en dessert) betalen we gemiddeld € 13 per persoon. Er is vaak rijst maar ook aardappelen (met schil). Het dessert is over het algemeen heel uitgebreid, ijs, vruchten, of verschillende soorten lekkere taart. Iets ander wat wel leuk is om te vertellen is dat onze gids (Tjitte Wever) zijn ouders in 1953 zijn geëmigreerd vanuit Franeker. Onze chauffeur heet Toffeex. Hij heeft de pech dat als er koeien langs de weg lopen, deze altijd de weg op lopen als hij er met de bus aan komt, geweldig om zijn reactie dan te zien. We naderen nu Port-Elizabeth, de vijfde grootste stad van Zuid-Afrika. Een stad met veel industrie, we zien recht het voetbalstadion waar Nederland heeft gespeeld in de laatste WK. Ons hotel is gelegen aan een schitterende boulevard met zwembaden, restaurantjes etc. Onze kamer heeft zeezicht!

Linda

Toch bijzonder, ineens langs de weg een paar giraffes en zebra's! Lijkt me prachtig om te zien.
Kan me voorstellen dat je het vlees vaak overslaat, had precies hetzelfde gedaan.
Bij het eerste verhaal dacht ik al, Tjitte klinkt vrij Fries. Maar dat klopt dus!
Xx Linda

Harm

Hey dames, ik heb de foto van mama op het terras gewisseld hoor!

Linda

Heel goed!