Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Naar de Wild East Coast

We hebben vandaag een reisdag, we reizen van het binnenland weer naar de oostkust. De hemel is weer strakblauw. De eerste etappe gaat naar Kopstad waar we een koffiestop hebben. We zien de toppen van de Drakenbergen rechts aan ons voorbij glijden. Het landschap is nog steeds bergachtig, weinig bomen en dor. De kleuren in combinatie met de blauwe lucht zijn geweldig. Pogingen om even op wifi te gaan bij het tankstation mislukken, de code van het Wimpy restaurant werkte niet.
We verlaten de provincie Kwazu Natal en rijden de provincie East Cape binnen, we dalen voortdurend. We zien leefgemeenschappen met verspreid over het een groot gebied vele kleurrijke huisjes. De toiletten van de huisjes staan in de tuin, het zijn droogtoiletten. Soms is er voor meerdere huisjes maar een toilet. We rijden het dorpje Mount Frere door, een zeer levendig dorpje met veel mensen op straat en veel stalletjes waar je groente etc. kunt kopen. We zien ook een truck met daarop een kooi met allemaal kippen, daar kun je levende kippen kopen. Aan de rand van het dorp zien we Mandela huisjes staan, dit zijn huisjes met standaardvoorzieningen met het doel de leefomstandigheden van de bevolking te verbeteren. We bereiken rond de middag de stad Mthatha, wederom een stad met voornamelijk laagbouw, een van de grotere gebouwen is de plaatselijke universiteit. We zien veel geüniformeerde schoolkinderen, volgens Tjitte (onze gids) hebben de scholen op vrijdag van de middag al weekend. Even na de stad hebben we onze lunch bij een tankstation met winkeltjes en restaurantjes. Het is hier allemaal zeer luidruchtig, er zijn meerdere bussen gestopt en buiten is een soort feest voor de schoolkinderen. Een feest in het midden van een soort grote rotonde voor een tankstation met veel verkeer, al met al chaotisch. We merken dat we het zeeniveau bereiken, de temperatuur is een stuk hoger, ca 35
oC. Na de lunch vervolgen we de N1 en komen al heel gauw bij het plaatsje Qunu, hier stoppen we langs de weg om het huis van Nelson Mandela te fotograferen. Op een paar 100 meter afstand is zijn begraafplaats. Het is een door hekken omzoomd terrein en niet toegankelijk. Alleen Nelson Mandela en zijn familie zullen/zijn hier begraven. Op 40 kilometer afstand van deze plaats ligt de geboorteplaats Mvezo van Nelson Mandela. We zijn bijna bij ons nieuw resort maar moeten daarvoor over een zand/gravel weg van 20 kilometer. Na circa 10 kilometer zijn er weg werkzaamheden, wij kunnen er zoals het er in eerste instantie naar uit ziet niet langs met de bus. Uiteindelijk maakt een van de machines een doorgang voor de bus, best spectaculair allemaal. Even over 18:00 uur bereiken we ons nieuw resort Trinnerys hotel. De locatie is adembenemend en op korte loopafstand van de oceaan. Elk stel krijgt een huisje toegewezen, de huisjes zijn wel oud maar ruim. Zo heeft het huisje van ons 5 slaapplaatsen.

Harm en Ria

Atty, link doorsturen is prima.
Tsja dat lopen over de grens is hier nou eenmaal zo geregeld, je hebt dat wel bij meer verre landen. Jeanine en Rienk moesten dat volgens mij ook bij de grensovergang Peru - Bolivia

Harm en Ria

Hallo Rennie, het eten is hier prima, alleen het vlees daar ben ik voorzichtig mee. Heel vaak is dat taai en dan hoef ik het sowieso al niet meer. Heel veel salades en fruit bij het eten.

Jeanine

Klopt inderdaad. Dat was bij Peru en Bolivia ook zo. Je moest bij drie verschillende loketten stempels halen met de bijbehorende rijen. Je was zo meer dan een uur verder.