Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Sani Pas

Om 07:00 uur vertrekken we van onze accommodatie naar het plaatsje Underberg (wij kennen Underberg van het drankje). Daar staan zes terrein auto’s voor ons klaar om de Sani pas op te gaan. De Sani pas is een spectaculaire pas naar Lesotho, het brengt ons van 1800 meter naar 2780 meter. Vroeger was dit een handelsroute tussen de oostelijke gemeenschap in Lesotho en de gemeenschap rondom Underberg (ZA). De scherpe bergkam die we zien is de grens tussen Zuid-Afrika en het bergstaatje Lesotho. Lesotho is iets kleiner dan Nederland en wordt geheel omzoomd door Zuid-Afrika. Aanvankelijk gaat de route over een asfaltweg wat al gauw over gaat in een gravelweg. Na enige tijd bereiken we de Zuid-Afrikaanse berg-grenspost. Het is een klein gebouwtje met wat vlaggen en veel hekwerk, veel verkeer komt hier immers niet langs. Hier worden onze paspoorten afgestempeld, ze raken op deze wijze al aardig vol! Vervolgens rijden we 8 kilometer lang in niemandsland. De weg wordt steeds steiler langs afgronden, de ene na de ander haarspeldbocht volgt met veel keien over de weg. We rijden een aantal keren door water. De omgeving is schitterend, af en toe zien we een Impala lopen, behalve vogels tref je andere dieren op deze hoogte niet aan. We naderen de grenspost van Lesotho. Het is een zeer armetierig gebouwtje met wederom wat hekwerk. We rijden Lesotho binnen, we zitten hier ook gelijk op het hoogste punt: 2780 meter. Door reisleider Tjibbe was tegen ons gezegd dat het hier koud zou kunnen zijn, we waren dus allemaal dik gekleed. Gelukkig had ik mijn afritsbroek aan zodat ik er een korte broek van kan maken, want we hebben weer een strak blauwe lucht. Het is een hoogvlakte, we komen gelijk op een keurige asfaltweg, hetgeen je hier helemaal niet zou verwachten. Het schijnt dat Chinezen deze weg hebben aangelegd, zij zijn van plan hier mineralen te gaan delven. We gaan een kleine leefgemeenschap bezoeken. Het dorpje bestaat uit een aantal honingraat huisjes. We gaan er met z’n allen naar binnen en krijgen wat uitleg, we krijgen eigen gebakken brood, het brood is gebakken op gedroogde koeiestront, op deze hoogte is er geen hout om als brandstof te gebruiken voor het vuur. We gaan weer naar de rand van de hoogvlakte en krijgen onze lunch in de hoogste pub van Afrika. Bij het buitenterras spelen een aantal lokale mensen, muziek op eigen gemaakte muziekinstrumenten. Een gitaar bestaat uit een plank met snaren aan een blik. De muziek klinkt ook nog goed. Na de lunch gaan we terug naar onze accommodatie: Drakenberg Gardens. Om 16:00 uur zijn we terug zodat we nog van het park van de accommodatie kunnen genieten. Ik heb zelf nog even gezwommen in een van de zwembaden, met uitzicht op de hoge rotsformaties met bos rondom, geweldig mooi.

Jeanine

Klinkt geweldig!

Dus zelfs nog meerdere Mc Donalds'en in zo'n dwergstaatje ;-)