Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Durban, naar Drakenbergen

Het weer ziet er wat somber uit vanochtend, het regent zelfs een beetje. We gaan met de bus een paar plaatsen in Durban bezoeken. Als eerste gaan we naar Durban Botanic Gardens. We hebben een half uurtje tijd om hier rond te lopen, inmiddels regent het niet meer en we zien al een paar blauwe plekken aan de lucht. In het park zien we een paar apen lopen, die we gewoon kunnen benaderen. De volgende plaats wat we gaan bezoeken is een Indische markt, het is een overdekte markt vergelijkbaar met wat wij in Beverwijk hebben. Aan de overkant is een vleesmarkt, ik ben er even in gelopen, niet aan te raden voor een langdurig verblijf. De volgende stop is even buiten Durbin, we gaan daar een Zulu optreden bezoeken. De Zulu is de dominante bevolkingsgroep in deze regio. Het optreden is met veel tamtam op trommels en traditionele kledij, de mannen in ontbloot bovenlijf, de vrouwen in zeer kleurrijke kleding met veel kraaltjes. Het ritueel speelt zich af op een berghelling met een schitterende achtergrond. Op dezelfde plaats bekijken we nog een aantal honingraathuisjes van binnen. We vervolgen onze weg naar de Drakenbergen. De lucht is nu geheel opgeklaard en de zon schijnt weer volop. De weg gaat voortdurend omhoog, de omgeving bestaat uit veel groen met veel loofbomen en is bergachtig. We stoppen rond de middag in het plaatsje Howick voor de lunch. We gaan eerst de Howick fall bekijken, het plaatsje heeft een mooi plein, omzoomd door de blauw bloeiende Jakaranda bomen. Deze bomen zagen we ook al in Johannusburg, die zijn daar nu uitgebloeid omdat het voorjaar daar wat eerder begint. Na de lunch rijden we naar de eindbestemming van deze dag via de R616 met nog een sanitaire stop in het plaatsje Underberg. Onderweg zien we veel schoolkinderen in schooluniform langs de weg lopen. Aan weerskanten van de weg zien we over een groot verspreid gebied allemaal kleine kleurrijke huisjes staan. De toegangswegen naar die huisjes bestaan slechts uit zandweggetjes. De bergen worden steeds hoger en zijn hier overweldigend, met grillige rotsformaties, je schijnt er draken in te kunnen herkennen. Bij veel wind uit een bepaalde richting zou er een brullend geluid ontstaan, vandaar de naam Drakenbergen. Onze eindbestemming – Drakenberg Gardens en Golf Resort - ligt op bijna 1600 meter hoogte, de temperatuur is daardoor wat lager als we tot nu gewend zijn. Morgen hebben we een spectaculaire excursie, met een 4WD over een zeer slecht berijdbare weg naar Lesotho naar een hoogte van 2700 meter hoogte.

Linda

Net wat voor jou zo'n vleesmarkt, haha.
Grappig dat je de apen zo kunt benaderen!
Veel plezier straks op de 4wd excursie, klinkt spectaculair!

X Linda