Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Naar Durban

We vertrekken vanochtend om 09:15 uur vanaf der logde. We leggen weer dezelfde lange zandweg van ca. 10 km af. We kunnen zien dat het hier zeer droog is, volgens de ranchers hoort het gras om deze tijd een halve meter hoog te zijn, er staat nu helemaal niets! De bomen hebben ook nog maar een beperkt bladerdak. Het voordeel is dat je de dieren heel snel kunt zien. We gaan weer een stukje terug richting Swaziland. We gaan een boottocht maken, oorspronkelijk was het de bedoeling een boottocht op een meer zuidelijk gelegen locatie te maken. Door de lage waterstand als gevolg van de droogte in combinatie met de sterke wind, blijkt dat water niet bevaarbaar te zijn. We wijken uit naar de Pongola poort dam, een stuw meer. Rond het meer liggen grote groene vlaktes met daarop heel veel dieren. Vanaf de boot kunnen we ze spotten. We zien bijna alle dieren die we al eerder hebben gezien waaronder krokodillen en nijlpaarden. Een van de reisgenoten, Marinus is jarig en trakteert alle reisgenoten op een consumptie, natuurlijk wordt er voor hem gezongen. Op de boottocht hebben we een lunch. Na de boottocht gaan we via de N2 naar Durban voor de volgende overnachting, een flinke rit van ca. 400 km. De provincie waar we nu doorrijden (ter hoogte van Richards Bay) is een van de vochtigste provincies van Zuid Afrika, we zien het aan de omgeving. Het is hier een stuk groener dan de omgeving waar we vanochtend zijn vertrokken. We zien veel bosbouw en wederom veel suikerrietvelden. Het zijn slanke hoge bomen, nadat ze zijn afgezaagd groeien ze vanzelf weer uit tot een nieuwe boom. Het hout wordt voornamelijk gebruikt in de papierindustrie. Het landschap is heuvelig, circa 50 kilometer voor Durban zien we voor het eerst de Indische oceaan. Het weer is aangenaam, licht bewolkt en een temperatuur van circa 22oC. We naderen de stad Durban, na Kaapstad en Johannusburg de derde grootste stad van Zuid Afrika. Het hele gebied is hier goed ontwikkeld, een goede infrastructuur en het ziet er schoon uit. Rond 18:30 uur arriveren we bij het hotel Tropiqua in Durban. Het hotel ligt aan een lange boulevard. De boulevard is gelegen aan de zogenaamde gouden stranden, een populair strand gebied. We hebben uitzicht op de oceaan. We kijken even naar het Zuid-Afrikaans journaal, grappig die Zuid-Afrikaanse taal: “Het is nie gelukt nie” en het weerbericht: “verlengde verwachting”

Jeanine

Succes morgen met je ochtendduik! Moet kunnen :-)

Xxx

Linda

Haha, inderdaad vind ik ook!
Xx

Atty de Vries

Ik heb jullie link ook even naar een collega gestuurd want die gaan volgend jaar naar Zuid-Afrika en die vindt dat zo leuk om te zien. Ik hoop dat jullie dat goed vinden.

Atty de Vries

Ik lees jullie verhalen allemaal maar begrijp niet waarom jullie steeds de grens over moeten lópen.