Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Afscheid van Swaziland

Vanochtend hebben we “uitgeslapen” tot 07:30 uur. Een deel van de groep gaat een culturele wandeling maken naar een traditioneel dorpje. Wij hebben er voor gekozen om het begin van de ochtend op de logde door te brengen. Ik ben zelf rond de logde even gaan rond wandelen. Bij de wandeling heb ik een krokodil gespot in het water langs de toegangsweg. Na de wandeling zijn we gaan ontbijten. Om 11:00 uur was het vertrek vanaf de logde. We rijden nu meer in het zuidelijk deel van Swaziland, het is er een stuk vlakker dan in het noordelijk en midden gedeelte van het land. De temperatuur is weer erg hoog, zeker rond de 35 oC. Het lijkt hier ook veel droger, behalve de stukken land die worden beregend, dat zijn voornamelijk akkers met suikerriet. We zien in het zuiden nu bewolking opkomen. We naderen de grens met Zuid-Afrika, we krijgen hier wederom hetzelfde ritueel als toen we Swaziland binnen kwamen, dus weer allemaal uit de bus en lopende de grens over. We rijden weer in Zuid-Afrika, in het westen zien voortdurend bliksemschichten, later volgt er regen, iets waar ze hier heel blij mee zullen zijn. In de plaatselijke kranten lezen we dat bepaalde delen tot rampgebied zullen worden verklaart als de droogte aanhoudt. We rijden de zandweg in naar ons nieuw verblijf, het is dan nog 10 km! Onderweg zien we zo ineens twee grote giraffes met drie kleintjes er bij, prachtig gezicht. We komen dan eindelijk aan bij Byyala Game lodge. De lodge ligt midden in “the middle of nowhere”. We gaan vroeg op bed, morgen staat een nieuwe game drive op het programma, om 04:00 uur opstaan!!