Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Krugerpark

Vrijdag 30 oktober 2015
Om 05:00 vanochtend gaat de wekker, we openen de deur van ons tenthuisje en staan gelijk oog in oog met een olifant! De olifant staat net achter het hek (elektrisch beveiligd) van onze accommodatie (Kmanbedi Safari Camp) op 100 meter van ons tenthuisje. Even later komen er nog twee olifanten bij. We gaan naar het grote restaurant, het is een soort grote tenthuis, het geraamte bestaat uit houten palen, de wanden uit tentzeil. Het past allemaal bij het Krugerpark net als ons huisje. Snel ontbijten en vervolgens gaan we starten met de safari tocht. Een klein deel van onze groep gaat voor een halve dag. Wij gaan voor de hele dag, de groep voor de hele dag gaat zich verdelen over drie jeeps. In elke jeep passen inclusief chauffeur/gids 11 personen. Wij zitten onder andere bij Evert en Mieke in de jeep. Minimaal een lezer van deze weblog weet wie wij bedoelen. Even over 06:00 uur rijden we het terrein. Al heel snel zien we verschillende dieren, op een lengte van circa 300 meter zien we zebra’s, impala’s en koedoes. De safari tocht gaat verder over deels geasfalteerde- en gravel wegen. De bebossing van het park is overwegend relatief dun en niet al te hoog. Voortduren zien we dieren vooral impala’s, wij noemen ze Mac Donaldjes omdat je op de kont van het beest de letter M kunt onderscheiden. We zien individuele olifanten, maar ook in groepen. We zien giraffen, ook in groepjes en soms met een jong er bij. Even later zien we een hyena. Diverse keren zien we wilde zwijnen met hoorns op hun neus. Bij het passeren van een deels droge rivier zien we een aantal nijlpaarden, later zien we deze beesten nogmaals in een groot waterbekken. Nog voor de koffiestop probeert onze gids leeuwen te laten zien en dat lukt. Aan de overkant op de droge rivier bedding liggen er een aantal bij elkaar. Na de koffiestop zien we een aantal giraffen op onze weg, op 10 tot 20 meter afstand. Even later zien we twee olifanten, eentje er van komt in onze richting, hij gaat de weg op en komt in onze richting. De gids mompelt iets van “my night marry” en schakelt de jeep in de achteruit. De olifant vervolgt zijn weg naar de berm en probeert een boom om te duwen. Diverse keren zien we kleine aapjes, en buffels, de buffels soms in een kudde. We zijn verbaasd over het grote aantal verschillende dieren dat we hier zien. We zien ook nog een grote roofvogel, staand op zijn prooi. Om 13:00 uur hebben wij de lunch op een open plek midden in het park. De tafels onder een tentzeil zijn voor ons gedekt. Voor onze veiligheid is er een rancher met een geweer. Na de lunch vervolgen wij onze safari tocht. Het aantal dieren wat we rond de middag zien is minder dan wat we in de ochtend zagen. Onze gids besluit een weg in te rijden die formeel is afgesloten. Even later staan we oog in oog met een neushoorn en zijn jong. De gids probeert de neushoorns zo dicht mogelijk te naderen. Tegen 16:00 uur bereiken we onze accommodatie en hebben we er een safari tocht op zitten van bijna 10 uren! We hebben de BIG VIFE nog niet helemaal gezien, de luipaard mist nog! Ennn… Jan als je de foto ziet waar wij op staan dan weet ik wat je wil zeggen, we hebben het niet koud, de lange mouwen en de lange broek hebben een ander doel!, haha

Jeanine

Dit lijkt me echt supermooi! Hopelijk zien jullie ook nog een luipaard.

xxx Jeanine