Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Naar Hannah Game lodge Ohrigstad

We hebben vandaag een reisdag, we reizen van Johannesburg naar Ohringstad, een rit van 400 kilometer. Vroeg opstaan 06:00 uu,r wederom een uitgebreid ontbijt en vervolgens vertrek om 07:30 uur. Het is prachtig weer, licht bewolkt, de temperatuur precies goed, iets van 25oC. We verlaten het stedelijk gebied, op de kuispunten staan veel mensen, deze mensen zijn op zoek naar werk. Als een bedrijf werk heeft voor een of meer dagen dan worden ze van deze plaatsen gehaald. Links zien we de laatste krottenwijken, rechts zien we in het weidse landschap, mensen lopen en hier en daar iets wat op hutjes/tentjes lijkt, wellicht zijn dit ook verblijven voor erg arme mensen. Vandaag voor het eerst ruim tijd in de bus om een wat uitgebreider verslag te schrijven. We hebben een geweldige gids, hij heet Tjitte en woont in Kaapstad. Hij spreekt duidelijk Nederlands met af en toe grappige grammaticale missers. Hij verteld heel veel op een rustige ongedwongen wijze. We lezen in de bus een paar kranten die door Tjitte zijn gekocht. Deze kranten kun je gewoon lezen, het lijkt op Nederlands met veel spelfouten. Het landschap wat we nu zien is weids, groen grasland met veel en hier en daar wat drinkpoeltjes voor het vee. Af en toe wat industrie met van die grote koeltorens die we ook in Soweto zagen. We rijden door plaatsen met namen als Middelburg, Belfast. We stoppen regelmatig, soms kort voor een sanitaire stop, soms wat langer om even een koffie te doen. Dit is aan de snelweg met tankstations waar in de regel een paar winkeltjes bij staan en ook pinautomaten. We krijgen goede instructies van Tjitte om veilig geld te pinnen. We leren de groep nu ook beter kennen, er is ook een stel uit Roden bij. Niet alleen maar 50 plussers, ook twee jonge meiden. Het zijn over het algemeen reislustige mensen, ze hebben vaak al meerdere verre reizen gemaakt. Zo heeft het stel uit Roden ook als eens een camperreis gemaakt in Nieuw Zeeland. Erg leuk om elkaars ervaringen uit te wisselen. Zo langzamerhand gaan we van het hoger gelegen plateau naar een lager gelegen plateau. Het landschap wordt bergachtiger. De grond is hier vruchtbaar, we zien dan ook veel akkerbouw. We naderen onze eindbestemming nabij Onrigstad, Hannah lodge. Het ligt een heel eind van de doorgaande weg, het gaat over een gravelweg, onderweg naar de lodge zien we veel wilde dieren zoals antilopen, wilde zwijntjes en een struisvogel. De lodge bestaat verspreid over het heuvelachtige terrein allemaal uit vrijstaande huisjes met een overdekt balkon met een prachtig uitzicht. In de namiddag gaan we ons weer verzamelen voor een korte 4X4 terrein rit vanaf de lodge. We hebben de volgende dieren gezien: zebra’s, buffels, struisvogels en nog andere. Om 19:30 uur hebben we het gezamenlijk diner in het restaurant van de lodge.

Willemijn

Ik lees alles met veel plezier! Grappig van die taal he. Ik heb een vriendin met een Zuid-Afrikaanse vriend en wij kunnen mekaar ook goed verstaan.

Jan en Fientje

Avontuurlijke reis! Mooie foto's, ziet er geweldig uit.

Jan

Dat is jammer :)