Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Zoweto en Pretoria

We zijn voor de wekker - 07:00 uur – al wakker. Na het douchen naar het ontbijt. Ziet er goed uit, zeer uitgebreid. Om 08:30 uur vertrekken we met het grootste gedeelte van de groep (je kon ook in het hotel blijven). We komen aan in Zoweto, de township waar Mandela is geboren. Een gedeelte van de groep gaat wandelen, het andere gedeelte gaat fietsen, wij gaan fietsen. Het zijn spartaanse fietsen, de remmen werken wel goed dat is ook wel nodig want het is er heuvelig. Met de fiets zijn we onder leiding van een gids de sloppenwijk ingetrokken. De gids vertelde ons van het leven in zo’n sloppenwijk. We zijn over straatjes (zandweggetjes) gekomen waar het rioolwater over de weg loopt. We zagen ook kinderopvangplaatsen en basisscholen, op zich zag dat er goed uit. De schoolkindertjes allemaal in gelijke kleding. Die kindertjes zwaaiden allemaal naar ons. We hebben veel moeders gezien met hun kind op de rug. Na de fietstocht hadden we een soort lunch. We zijn vervolgens weer naar het hotel gereden om de rest van de groep op te halen. Daarna zijn we vertrokken naar Pretoria. Daar hebben we het Voortrekkers monument en het Paul Kruger huis bezocht en we zijn in een park geweest met een levensgroot beeld van Nelson Mandela wat werd verlicht door een laagstaande ondergaande zon. Tegen 18:30 uur waren we terug in het hotel, ’s avonds hebben we van een gezamenlijk diner genoten met Zuid Afrikaans live muziek.

appie en albertje

mooie verhalen.