Harm-Ria-ZuidAfrika.reismee.nl

Naar Swaziland

Vandaag nemen we afscheid van het Krugerpark, we vertrekken om 07:45 uur. We rijden het park uit en rijden in zuidelijke richting en pakken even later de N4 richting Maputo (Mozambique). We rijden nu langs de zuidelijke rand van het Krugerpark. Onze gids heeft nog een verrassing voor ons en laat de bus stoppen bij een brug die toegang biedt aan de zuidelijke toegang van het Krugerpark. De rivier die hier loopt heet Crocodile. De rivier doet zijn naam eer aan, want in deze rivier zwemmen vele krokodillen. Vanaf de brug spotten we vier krokodillen. De lucht is strak blauw en dat merken we aan de temperatuur. De middag temperatuur bereikt een waarde van 35 oC. We vervolgen onze weg naar Swaziland. We zien veel akkerbouw, rietsuiker velden, fruitbomen en bananen plantages. Onderweg stoppen we nog voor een koffie stop bij een soort winkelcentrum met een supermoderne Spar vlak aan de snelweg. We komen bij de grens van Swaziland, we moeten lopend de grens over, eerst langs de douane van Zuid-Afrika, een stukje niemandsland en vervolgens de douane van Swaziland. Al met al neemt dit drie kwartier in beslag. Via Piggs Peak rijden we door het zeer bergachtige Swaziland, de bus heeft er moeite mee. De bergen zijn begroeid met groene bomen. Even later rijden we langs de stad Mbabane, de grootste stad van Swaziland. De stad ziet er goed en schoon uit en er is nagenoeg geen hoogbouw. We vervolgen de weg en we zien nu voornamelijk kleine huisjes met golfplaten als dakbedekking. Er ligt veel rommel rond de huisjes. Het vee loopt hier rond de huizen en ook over de weg. We stoppen nog een keer bij een glasfabriek die we kunnen bekijken en waar we nog wat kunnen drinken. We bereiken de afslag naar de lodge Wildlife Sanctuary in Mlilwane, van hieruit is het nog 3 kilometer over een smalle slechte stuivige zandweg. Aan weerszijden van de lange toegangsweg zien we zebra’s en wilde zwijnen lopen. We rijden langs een paar waterpoelen waar volgens de gids ook krokodillen en Nijlpaarden in zitten. Op de lodge krijgen we onze huisjes toegewezen, de huisjes hebben de vorm van een honingraat, ze staan in een cirkel bij elkaar, het interieur is in safarilook. Het avondeten was buiten onder een soort dak, bijzonder sfeervol en zicht op een kampvuur. Na het eten hebben we nog genoten van een optreden van een lokale dansgroep. Morgenochtend kunnen we uitslapen, we vertrekken pas weer tegen 13:00 uur.